8 aug

Boganmeldelse: Skæbnegalleriet

skæbnegallerietForfatter: Helle Stangerup

Udgivet: 2006

Forlag: Politiken

Jeg var fanget af skæbnegalleriet, selvom det ikke er den mest spændende bog jeg har læst. På trods af at bogen kører i to spor er den forholdsvis enstrenget. Det gør, at det er let at følge med i handlingen, men det betyder også, at man godt kan lægge den fra sig. Bogen har nogle ret gode historiske beskrivelser, der viser, at forfatteren Helle Stangerup har gjort sit hjemmearbejde, med grundig researche. Det kommer bl.a. til udtryk i beskrivelserne af 1600-tallets London og når man kommer helt ind på hovedpersonens atelje.

Skæbnegalleriet starter, da maleren Hans Holbein får til opgave at rejse rundt i verden, for at portrættere forskellige potentielle dronninger. Det bliver ikke helt let, da en af rigets mægtigste mænd, Thomas Cromwell, blander sig og vil have Holbein til er pynte på malerierne, så England kan indgå en vigtig alliance. Pludselig er Holbein en lus mellem to meget magtfulde negle. Samtidig er Holbein vidne til et mordforsøg på sin gamle ungdomsveninde Meg. Så mens han forsøger at rede sit eget skind, forsøger han samtidig at opklare hvem der vil myrde Meg.

Skæbnegalleriet er en historisk spændingsroman; der beskriver 1600-tallets London, i tiden efter Henrik den VIII har besluttet at England ikke længere er katolsk. På den måde kunne han blive skilt fra sin kone og gifte sig med elskerinden Anne Boleyn. Da Anne Boleyn ikke formåede at producere en mandlig arving til tronen fik Henrik den VIII hende arresteret, på en anklage om utroskab, incest og planer om at myrde ham; men alt det beskæftiger bogen sig ikke med 🙂 Bogen handler malerens Hans Holbein bidrag til at Henrik den VIII kan finde sig en ny dronning, som gerne måtte være smuk, så hun kan bringe ham fornøjelser ved samme lejlighed.

Hits: 117