31 jan

Boganmeldelse: Og hun takkede guderne

Forfatter: Jussi Adler-Olsenoghuntakkedeguderne

Udgivet: 2003

Forlag: Politikens Forlag

”Og hun takkede guderne” blev oprindeligt udgivet med titlen ”Firmaknuseren”. Hvorfor forlaget har ændret titlen er lidt en gåde? Det var i hvert fald ikke den ny titel, der fik mig til at læse bogen.

Bogen er værd at læse, selvom jeg ikke synes, at det er en af Jussi Adler-Olsens bedste. Den starter meget langsomt op, med lange historiske beretninger og beretningen om en 2. generations indvandre og hendes familiebaggrund. Historien bliver ikke rigtigt slået an i starten. Når man kommer et stykke ind i handlingen, bliver bogen til gengæld mere spændende.

Det er tydeligt at se, at forfatteren har nogle budskaber han gerne vil ud med. Fortællingen om den mørke skjulte side af samfundet, hvor lyssky bagmænd lever af at ødelægge andres, ellers sunde, forretninger; og historien om hvordan 2. generationsindvandreren oplever, at samfundet vender hende ryggen, mens hun selv forsøger at kæmpe sig op fra samfundets bund.

En af kvaliteterne ved Jussi Adler-Olsen er, at han ikke skildre sine karakterer sort/hvidt, hans verden smelter sammen i gråt; ofte er hovedpersonerne decideret usympatiske og alligevel ender man med at holde med dem.

Bogen har to hovedpersoner, Den kyniske og velhavende forretningsmand Peter de Boer, og indvandreren Nickey Landsaat, som kommer fra en familiebaggrund med vold, svigt og kriminalitet. Da en lyssky forretningsmand forsøger at presse Peter de Boer, til at ødelægge et stort Kuwaitisk olieselskab, hyrer han i al hemmelighed Nickey Landsaat, til at hjælpe sig. Det bliver dog ikke let, da de egentlige bagmænd er det irakiske efterretningsvæsen, som ikke sky nogen midler for at nå deres mål og snart er det en kamp på liv eller død.

Hits: 210