10 feb

Boganmeldelse: Tyvenes marked

tyvenesmarkedForfatter: Jan Guillou

Udgivet: 2013

Forlag: Modtryk

For en del år siden lå jeg på hospitalet i flere uger, uden at måtte røre mig og med stærke smerter. Hvis ikke jeg havde haft Jan Guillous tempelridder-lydbøger, er det ikke til at vide, om jeg havde holdt ud. Siden da, har Jan Guillou været en af mine ynglings-forfattere.

Et års tid efter, jeg havde rejst mig fra hospitalssengen, var jeg på bogmesse. Her købte jeg så godt som alle de bøger Jan Guillou på daværende tidspunkt havde skrevet. Jeg stillede mig op for at få bøgerne signeret. Da det blev min tur, spurgte han hvem han skulle stile de forskellige bøger til. Lige I det øjeblik fik jeg lidt dårlig samvittighed over, at jeg havde købt alle bøgerne til mig selv. Så bortset fra tempelridder-bøgerne, blev hele stakken derfor stilet til forskellige familiemedlemmer og venner. Tyvenes marked gik til min daværende kæreste; et forhold, der sluttede brat kort tid efter; så jeg fik aldrig læst bogen, dvs. ikke før nu.

Tyvenes marked er en lidt utraditionel krimi, forstået på den måde, at det ikke er krimielementerne der udgør de primære spændingselementer. En krimi starter typisk med en forbrydelse, oftest et mord. En politimand/detektiv bliver sat til at opklare forbrydelsen. Man lærer nogle af personerne omkring forbrydelsen at kende, og gætter undervejs på hvem forbryderen kan være mens de mistænkte skifter undervejs. Så venter spændt på at det bliver afsløret hvem forbryderen er. I Tyvenes marked har man derimod ret tidligt en idé om hvem tyvene er og det skifter ikke undervejs. Spændingen går derfor hovedsageligt dramaet de forskellige personer imellem og så naturligvis på, om forbryderne ender med at skulle stå til regnskab.

Tyvenes marked er en ret god krimi. Jeg finder dog persongalleriet en anelse karikeret. De nyrige foragter pøblen, pressen, politiet og alle der ikke er fra deres egen klasse. Det kunne godt have været skildret en anelse mere nuanceret. På den anden siden, så fortjener de ”rige svin” virkelig at blive fanget og det er en del af drivkraften i bogen. Tyvenes marked er en en kritik af et samfund, hvor de rige kan berige sig på andres bekostning, hvor den enkeltes rettigheder hænger uløseligt sammen med hvilken en klasse de tilhører og hvor socialdemokraterne ofte komer ud på den forkerte side af klassekampen. Bogen er et spark fra venstre og ind mod midten.

Politiet mangler resurser og sager om tyveri ender oftest nederst i bunken. Derfor er det overraskende, at en række erfarne kriminalfolk pludselig bliver flyttet fra deres igangværende sager for at blive en del af en efterforskningsgruppe, der skal efterforske en tyvebande. Det nærmeste man kan komme en forklaring er, at ofrene for tyvebanden er Sverigs nyrige overklasse.

Politiinspektør Ewa Johnsén bliver sat på opgaven. Hun forelsker sig undervejs i den mystiske Franskmand Pierre, med hang til dyre vine. Netop dyre vine er noget af det tyvene går efter og Pierre kan derfor hjælpe Ewa Johnsén med efterforskningen. Undervejs lærer man også den nyrige forsikringsdirektør Henric Gundel at kende, som lever for at blamere sig med jagter og dyre vine.

Hurtigt bliver det klart, at der må være tale om et insider job, da tyvene tilsyneladende hver gang kender koden til huset, ved hvad de skal gå efter og ofrene for tyvebanden alle er nogen i Henric Gundels bekendtskabskreds. Er det de nyriges børn der stjæler fra deres forældre? og hvad skulle motivet i så fald være, når de alle sammen er så stinkende rige?

Hits: 215