8 mar

Boganmeldelse: Piraterne i Port Royal

Piraterne i Port RoyalForfatter: Michael Crichton

Udgivet: 2012

Forlag: Klim

Piraterne i Port Royal er fortællingen om kapringen af en spansk skattegalion, i midten af 1600-tallet. Bl.a. fordi jeg selv skriver på en historisk spændingsroman om pirater, har jeg længe ledt efter andre bøger i samme genre. De fleste ”piratromaner” har dog ikke meget med datidens pirater at gøre. Enten er det en skattejagt, der handler om at finde frem til en nedgravet skat, på en øde ø, eller også er det en eventyrfortælling i Fantasy-genren; men så støtte jeg på Michael Crichtons Piraterne i Port Royal. Selvom bogen bestemt også har nogle svagheder, er jeg ret vild med den.

Hvis du synes du har hørt navnet Michael Crichton før,er det ikke så underligt, for han har været meget produktiv både som forfatter og filminstruktør. Han har bl.a. skrevet bøgerne Jurassic Park, Solen Stiger og Kuglen. Da Michael Crichton døde i 2008, fandt man i hans gemmer en række tekster, der endnu ikke var udgivet, bl.a. romanenPirate Latitudes”, der på dansk er kommet til at hedde ”Piraterne i Port Royal”. I 2009 annoncerede Steven Spielberg at han havde købt rettighederne til Pirate Latitudes og hyret David Koepp til at skrive et filmmanuskript på baggrund af Michael Crichtons bog. Det kan næsten ikke undgå at blive en fantastisk piratfilm.

Oversætteren Arne Keller er sluppet godt afsted med sin oversættelse af bogen, med et tilstrækkeligt gammeldags dansk, fyldt med piraternes bandeord og rå sprogblomster. Hvorfor forlaget har valgt at kalde bogen ”Piraterne i Port Royal” er dog en gåde. For enhver piratentusiast er det det samme som en kalde en bog ”danskerne fra Danmark”. Port Royal er jo ikke et sted med pirater, men stedet for pirater i optakten til af ”piraternes guldalder”; derfor giver titlen mere associationer i retning af en fagbog om pirater for børn og unge, end en historisk spændingsroman til et voksent publikum; men lad dig ikke snyde af titlen. Der er en ”rigtig” piratroman, der godt kan læses af ægte pirat-entusiaster.

Bogens handling er ret enstrenget. Bortset fra starten, hvor vi følger handlingen set fra guvernør James Almonts synsvinkel følger vi, med meget få undtagelser, Kaptajn Hunter hele vejen igennem. Handlingen starter med A går videre til B, C, D osv. Forholdsvist enstrenget og enkelt, men jeg synes det fungerer. Det er tydeligt, at Michael Crichton har taget sig tid til at lave ordentlig research, så man får oplevelsen af at være i Engelsk koloni og på et kaperskib i midten af 1600tallet. Handlingen er spændende og man har svært ved at lægge bogen fra sig.

Er du til pirater og er du ikke bange for den lidt mere barske og realistiske udgave af slagsen, er jeg sikker på at du vil være vild med Piraterne i Port Royal. Piraterne i Port Royal fungerer fra start til slut, dog synes jeg at der er et par malplacerede scener i bogen. Da selv kapertogtet er overstået, støder piraterne ind i nogle blodtørstige kannibaler og tilmed også et kraken-lignende søuhyre. Jeg kan godt lide fantasy-bøger, men i den sidste del af en storladen historisk spændingsroman passer det ikke ind. Så den del håber jeg bliver skrevet ud, inden vi kommer til at se Pirate Latitudes på det store lærred.

Et engelsk handelsskib opdager ved et tilfælde en spansk skattegalion, som i et uvejr har mistet sin ekskorte og søgt i havn ved det ”uindtagelige” spanske fort Matanceros. Den Engelsk guvanør James Almont udruster et kapertogt, under ledelse af kaptajn Charles Hunter. Der er bare lige det problem, at England har sluttet fred med Spanien, så de må satse på at finde på en undskyldning for angrebet undervejs. Matanceros ledes af den bodtørstige Cazalla, som flere af kapergasterne har en fortid med. Så ud over jagten på spansk sølv, er kapergasterne også drevet af hævntørst. Sammen med en rækker af nøglepersonerne i besætningen, planlægger kaptajn Hunter, hvordan de kan stikke af med skattegalion; men ikke alting går som de havde regnet med og pludselig er piraterne på flugt fra et stort spansk krigsskib. Da det er rigtig store skatte de er efter, bliver de dog ved med at jagte skatten til den bitre ende, om det så skal koste dem alle sammen livet.