2 jul

Boganmeldelse: Drømmer Androider om elektriske får

Forfatter: Philip K. Dick

Udgivet: 2014 (første gang på Engelsk i 1968)

Forlag: Rosenkilde & Bahnhof

Hvis du er til Science Fiction og ikke har hørt om Philip K. Dicks bog: ”Drømmer Androider om elektriske får”, så har du til gengæld helt sikkert set ”Blade Runner”, der er en vigtig kultfilm inden for Science Fiction genren? ”Blade Runner” er filmatiseringen af: ”Drømmer Androider om elektriske får”; selvom jeg personligt synes at ”inspireret af” er mere dækkende, for der er meget stor forskel på handlingen i filmen og handlingen i bogen. Et væsentligt tema er bogen og filmen dog fælles om: Hvad er det der gør os til mennesker? Selvom jeg er ret vild med Blade Runner filmen synes jeg, at bogen har nogle gode pointe og fortællinger, som filmen ikke fanger. En vigtig pointe er vores forhold til naturen, det beskæftiger filmen sig slet ikke med.

En vigtig del af Science Fiction genren, er forestillingen om hvordan teknologien ser ud i fremtiden og hvordan teknologien kommer til at påvirke vores liv og dagligdag. En af de ting der gør det interessant at læse klassik Science Fiction er, at vi jo nu selv befinder os i ”fremtiden”. Philip K. Dick skrev bogen i 1968 og hans fremtidsverden foregår i 1992, dvs. for 20 år siden. Philip K. Dick har mange tanker om fremtiden, hvor de fleste af dem ikke er virkeliggjort (endnu) og hvor fremtiden rummer mange ting, som Philip K. Dick end ikke har kunnet forestillet sig. F.eks. benytter hovedpersonen sig flere gange af en telefonboks, hvor han drejer et nummer. Mange unge mennesker i dag har svært ved at forestille sig en verden uden mobiltelefoner og ved måske dårligt hvad en drejetelefon eller en telefonboks er. Philip K. Dick har dog på andre områder været yderst fremsynet, f.eks. skriver han om en form for Virtuel Reality verden, hvor folk deler deres følelser over nettet og hvor man er koblet til en form for internet. Ret interessant, når man tænker på hvornår bogen er skrevet. World Wide Web (www) blev f.eks. først opfundet i 1994 og det var først i 1969, at man skabte den første stabile forbindelse mellem to computere (Advanced Research Projects Agency Network).

Philip K. Dick formåede med ”Drømmer Androider om elektriske får” at skildre en vreden, hvor mennesker og teknologien smelter sammen, den første cyberpunk-roman. En verden hvor kunstige mennesker, androider, ligner mennesker til forveksling, bortset fra at deres følelser er simulerede, mens mennesker benytter sig at kunstigt generede følelser. Bogen er bestemt værd at læse; særligt hvis du er til klassisk Science Fiction, så er er bogen et must.

Hovedpersonen i bogen er Rick Deckard, som er dusørjæger. Han bor med sin kone, Iran, i en næsten affolket storby. En verdenskrig har gjort jorden næsen ubeboelig. De mennesker, der har haft mulighed for det, er emigreret til andre kolonier. På Mars-kolonien benytter man sig af kunstige mennesker, androider, som en slags moderne slaver. En gang i mellem flygter en androide til jorden og så er det Ricks opgave at ”trække den tilbage”.

Da de fleste dyr på jorden er døde, er der stor præstige i at eje et dyr. Rick Deckard har arvet et får fra sin svigerfar, som går rundt på taget. Det oprindelige får døde og han har derfor, i al hemmelighed, erstattet det med et kunstigt får. Nu drømmer han om at få råd til at købe et nyt dyr, inden naboerne opdager, at hans får er kunstigt. Det får han chancen for, da syv højt udviklede androider flygter til jorden. Prisepengene vil være tilstrækkeligt, til at købe et nyt dyr på afbetaling.

Iran synker dybere og dybere ned i selvvalgt depression. Hjemme har de et stemningsorgel, som de kan bruge til at regulere følelser. Rick vælger de følelser, der bedst fremmer den opgave han har, mens Iran vælger de føleler, hun mener passer bedst til deres trøstesløse tilværelse. Som de fleste andre mennesker på jorden, deler de deres følelser i en slags Virtual Reality, der er knyttet til en form for religion kaldet Merserismen.

Gennem en kompliceret empatitest, kan Rick afgøre om en person er androide eller menneske. Testens resultater er usikre, for androiderne bliver bedre og bedre til at simulere følelser og samtidig er der mennesker, som af ikke kan bestå testen. Rick forelsker sig i en androide, det får ham til at tvivle på sit job og på om han selv er Androide. Kan han fortsætte som dusørjæger/lejemorder, eller må han opgive drømmen om at få råd til et rigtigt dyr?

Hits: 564