25 jul

Boganmeldelse: Timeline – rejsen til fortiden

Forfatter: Michael Crichton

Udgivet: 2016 (oprindeligt 1999, på Engelsk)

Forlag: Lindhardt og Ringhof

Michael Crichton laver altid grundig resurge; og er man til historiske spændingsromaner og romaner, der beskæftiger sig med forskellige aspekter af videnskab, har han leveret nogle gode bøger af slagsen. Som du sikkert har gættet, handler ”Timeline – rejsen til fortiden” om tidsrejser. Bogen indeholder en god blanding af kvantefysik og middelalderhistorie.Timeline blev filmatiseret i 2003 af Paramount Pictures med Richard Donner som instruktør.

I ”Piraterne i Port Royal”, som jeg tidlige har anmeldt, holdt Michael Crichton en god balance mellem historiske fakta og romanens handling. Her blev hans resurge kun inddraget i det omfang, at det var relevant for bogens handling. Med Timeline synes jeg desværre, at han er faldet lidt er resurge-fælden og indrager alt for meget viden om kvantefysik og detaljer om middelalderhistorie. Det er lidt synd, da det tager fokus fra handlingen. Flere gange kommer der lange enetaler, om både historiske fakta og kvantefysik. F.eks. når arkæologerne fortæller de uinteresserede investorer om den lokale middelalderhistorie, eller når en af bogens skurke, erhvervsmanden Doniger, fortæller hovedpersonerne om kvantefysikken bag tidsrejser.

Bogen er også lidt lang tid om at komme rigtig i gang. Det er lidt som om Michael Crichton i starten følger et spor, der ikke rigtig bliver fulgt til dørs, når en mand på mystisk vis dukker op midt i ørkenen med hukommelsestab. Her undrer en lokal læge og en politibetjent sig over at tingene ikke hænger sammen. Det kunne være blevet en interessant sidehistorie, hvordan de forsøger at opklarer hvad der er sket. Det virker faktisk som om det var den historie Michael Crichton oprindeligt gik i gang med at skrive og at han, mens han skrev, fandt rejsen til middelalderen så interessant, at han glemte hvad det var for en historie han var gået i gang med.

Bogen foregår primært i middelalderen og jeg savner lidt balance mellem det der foregår tilbage i tiden og det drama der udspilder sig i nutiden, om dels at få hentet hovedpersonerne hjem og dels få afsløret hvad der foregår i virksomheden bag tidsrejserne (ITC). Historien i middelalderens Frankrig er medrivende, mens historien i nutiden er lidt tyndbenet.

Bogen har nogle svagheder, men hvis man er til historiske spændingsromaner og science-fiction-fortællinger om tidsrejer, er ”Timeline – rejsen til fortiden” bestemt værd at læse. Bogen er lidt lang tid om at komme i gang, men historien er medrivende, når man først er kommet ind i historien.

En ældre desorienteret mand bliver fundet midt i ørkenen. Han har hukommelsestab og en skanning viser, at der er sket nogle uforklarlige ting med hans krop. I lommen har han en plantegning over et middelalderkloster.

Et sted i Frankrig, er nogle arkæologer ved at udgrave det selv samme kloster. Udgravningen er sponsoreret af virksomheden ITC, der beskæftiger sig med nogle top-hemmelige projekter, som involverer kvantefysik (og som du sikkert allerede har regnet ud: tidsrejser). Professor Edward Johnston, der står for udgravningen, får tilsendt plantegningen over det middelalderkloster de er ved at udgrave og undere sig over nøjagtigheden. Plantegningen indeholder viden de kun lige har afdækket og viden de endnu ikke har opdaget. Han tager til ITC for at få svar, men forsvinder sporløst. Samtidig udgraves en ny del af klostret. Her finder arkæologerne Edward Johnstons briller og en gamle skriftrulle med et opråb om hjælp. Arkæologerne bliver hentet af ITC for at hjælpe med at finde Edward Johnston i fortidens Frankrig. I middelalderen havner de i en kamp på liv og død, om at komme hjem til nutiden, inden det er for sent.

Hits: 372